Z celé řady změn, které uvedený zákon přináší se budu zabývat jen dopadem na možnost penzijního fondu poskytovat zaměstnavateli provizi v případě, že zaměstnavatel přispívá zaměstnancům na penzijní připojištění. Neboť úprava ZPP se do novely dostala až při projednávání rozpočtovém výboru PS PČR, neexistuje k této části novely důvodová zpráva. Ani pátrání ve stenozáznamech z jednání rozpočtového výboru, PS a Senátu nepřineslo žádné poznatky o tom, co měl zákonodárce v úmyslu. Nezbývá než vyjít z textu zákona. Uvedené problematiky se týkají následující ustanovení (všechna přinesla novela):
1. Nově nesmí penzijní fond zaměstnavateli poskytnout:
- úplatu, odměnu nebo nepeněžitou výhodu, která může (potenciálně) vést k porušení povinnosti penzijního fondu (nikoliv zaměstnavatele, protože ten takovou povinnost nemá - arg. § 12 odst. 4 ZPP) jednat kvalifikovaně, čestně a spravedlivě a v nejlepším zájmu zájemce (§ 12 odst. 5 písm. a) ZPP),
- neobvyklou úplatu za poskytovanou službu nebo jakoukoliv neopodstatněnou výhodu finanční, materiální či nemateriální povahy (§ 12 odst. 6 ZPP).
2. dalším ustanovením, které se této věci týká, je nový § 27 odst. 6 věta druhá ZPP: „Zaměstnavatel nesmí přijmout pobídku v souvislosti s poskytováním příspěvku na penzijní připojištění jeho zaměstnancům.“ Klíčovou otázkou je, co je pobídkou ve smyslu tohoto ustanovení a co je v souvislosti s poskytováním příspěvku na penzijní připojištění (jestliže je provize počítána s poskytnutých prostředků, v souvislosti nepochybně bude). Vycházeje čistě z jazykového výkladu se pobídkou rozumí:
- úplata, odměna nebo nepeněžitá výhoda (legislativní zkratka nezahrnuje ohrožovací kvalitu pobídky - viz § 12 odst. 5 písm. a ZPP),
- neobvyklá úplata za poskytovanou službu (§ 12 odst. 6 ZPP),
- poskytnutí neopodstatněné výhody finanční, materiální či nemateriální povahy (§ 12 odst. 6 ZPP).
- penzijní fond nesmí zaměstnavateli poskytnout pobídku, má-li tato ohrožovací kvalitu; pobídku, která takovou kvalitu nemá, poskytnout může, oproti tomu
- zaměstnavatel nesmí přijmout žádnou pobídku, bez ohledu na to, zda ohrožovací kvalitu má či nemá.
3. Smyslem výše uvedených ustanovení patrně mělo být, aby si zaměstnanec mohl svobodně vybrat penzijní fond a nebyl zaměstnavatelem při výběru penzijního fondu ovlivňován, např. tak, že zaměstnavatel za provizi uzavře exkluzivní smlouvu s některým penzijním fondem s tím, že zaměstnancům, kteří si sjednají penzijní připojištění s jiným penzijním fondem neposkytne příspěvek. Novela šla ovšem nad tento rozumný požadavek, k jehož zabezpečení by stačila první věta § 27 odst. 6 ZPP ("Zaměstnavatel neovlivňuje zaměstnance při výběru penzijního fondu.") v kombinaci s § 43b odst. 5 a 6 ZPP a pominula další rovinu vztahů: z pohledu zaměstnavatele hromadné platby, srážky ze mzdy a s nimi spojená administrativa představují výdaje, které není povinen nést, proto je důvodnost takto striktního zákazu pochybná a přinejmenším přiměřená úhrada vynaložených administrativních nákladů by měla být přípustná - v opačném případě nese část nákladů na činnost penzijního fondu zaměstnavatel.
Dá se předpokládat, že prvně uvedený výklad převládne. Jednak proto, že vyhovuje penzijním fondům, jednak s ohledem na možné sankce: zaměstanavateli, který je právnickou osobou hrozí za přijetí pobídky pokuta až 5.000.000,- Kč (§ 43b odst. 5 a 6 ZPP), zaměstnavateli který je fyzickou osobou potom hrozí dle pokuta až 1.000.000,- Kč (§ 43a odst. 4 a 5 ZPP). Ať už je správný výklad jakýkoliv, zřejmě jen málo zaměstnavatelů si troufne úhrady od penzijního fondu za období od 1. 8. 2009 přijmout, i kdyby je penzijní fond poskytl.
4. Nejmenovaný penzijní fond, v jehož názvu je obsažen titul předsedy jeho představenstva, což leccos z dále uvedeného vysvětluje, již zaměstnavatele vyzval k podpisu dodatku, kterým se ruší ujednání o provizi, protože ustanovení novely "vedou k neplatnosti ustanovení ... smlouvy, pro jejich rozpor se zákonem."
Nejde ovšem o rozpor se zákonem (§ 39 OZ), který má za následek absolutní neplatnost právního úkonu nebo jeho části, ale o následnou nemožnost plnění (§ 575 OZ), která má za následek v tomto případě částečný zánik závazku z uvedené smlouvy. O neplatnost pro rozpor se zákonem nemůže jít už proto, že ta se posuzuje vždy dle právního stavu ke dni vzniku právního úkonu (viz NS 26 Cdo 586/99, ASPI JUD22926CZ : „Platnost právního úkonu je totiž nutno posuzovat podle obecně závazných právních předpisů, jaké existovaly v době, kdy byl právní úkon učiněn.“) – v opačném případě by šlo o pravou retroaktivitu, které je zásadně nepřípustná (např. nález Pl. ÚS 21/96, ASPI JUD31376CZ). Navíc pokud by šlo o neplatnost, nebylo by již co dodatkem ke smlouvě rušit (viz NS 33 Odo 1688/2005, ASPI JUD105241CZ).
Neexistuje proto žádný právní důvod uvedená ustanovení ze smlouvy dodatkem vypouštět, na druhou stranu tomu samozřejmě nic nebrání, ač je to zbytečné.
Žádné komentáře:
Okomentovat